Svarta får

Vad tänker du på när du hör om ”ett svart får”?

 

Jag tänkte på det idag och tänkte ”Finns det ens någonting som ett ’Svart får’”? Alltså någon som är udda, ovanlig, inte passar in (på antingen ett bra eller dåligt sätt). Jag tror att det svarta fåret i en grupp eller familj är den som alla ser ner på. Den som har fått så lågt självförtroende på grund av sin omgivning att den blir till ett svart får. Den som har sugit åt sig allt negativt att den blir svart.

Jag tror inte att man föds som ett svart får. Jag tror att om någon i familjen hade sagt till den fula ankungen att han var vacker som han är så hade folk sett honom som vem som helst.

Men kanske behöver vi ett svart får. För visst är skadeglädjen den bästa glädjen? Vi önskar våra nära och kära all lycka och framgång, så länge vi själva har det snäppet bättre. Och vi älskar att tänka ”Skönt att man inte är som honom i alla fall”.

Nåja. Vad blir jag för klokare av detta? Jag vet inte. Och jag påstår inte att jag har rätt eller fel. Det var bara en tanke jag tänkte när jag gick genom skogen denna soliga dag.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0