På spaning efter den tid som flytt

Jag gick på stan idag för jag ville ut och dessutom hade jag lite ärenden på körskolan.
Plötsligt när jag gick där så gick det förbi en tjej med en parfym som luktade Precis som My Little Ponysar gjorde! ..eller nån annan typ av plastleksak (jag lekte inte med de där ponnysarna). Jag blev alldeles....."oooooh" och storögd av den lukten! Det blev en Marcel Proust - upplevelse! (hans bok På spaning efter den tid som flytt handlar om att han äter en madelainekaka och plöttsligt minns massor han hade glömt).
Jag hade glömt den där lukten men nu mindes jag! Lukten av plasthåret på My Little Ponnysar....mmmmh. Jag älskade ju den lukten! Hur kunde jag ha glömt den?

Hela min dag har jag tänkt på det där med barnslighet. Att många är rätt barnsliga dessa dagar, iallafall jag själv. Man går tillbaka lite i barndom och vill se/lyssna/känna/lukta på allt som påminner än om när man var liten och trygg. Inte halvvuxen och orolig med en framtid fylld av ångest.


Kommentarer
Postat av: Sonja

Åh. Bilden. Och ja, jag känner verkligen igen det där! Känner nästan den där lukten nu när jag läser det som du har skrivit.

2011-11-14 @ 22:56:34
URL: http://funderarfabriken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0