3 mars 19:45

Ibland får jag sånna ryck vad gäller utseende. T.ex facebook profilbilder, eller vad gäller min frisyr, eller mitt smink, mina kläder eller vad som helst.
Med detta menar jag att jag helt plötsligt får för mig att min facebook profilbild inte ser klok ut och måste bytas ut genast, annars får jag ångest. Eller att jag har för rött läppstift och jag tänker "Har jag gått runt såhär!?!" eller att jag ser dum ut i basker och måste sluta ha det eller att jag måste sluta ha rosetter.... och så vidare och så vidare...småsaker som blir jätte stora. Väldigt konstigt konstigt men jag får verkligen ångest och tänker att jag måste lösa detta så fort som möjligt "Jag kan inte gå runt såhär!".
Just nu känner jag att jag har världens utväxt och att mitt hår är katastrofalt; men egentligen är det bara jag som ser utväxten. Men jag ska färga det imorrn iallafall (för nångång måste det göras). Men detta extrema stadiet, då man känner sig hemsk, är verkligen jobbigt och stressande och jag undrar vad som är grunden till detta. Jag känner att jag måste vara perfekt...av någon anledning... Det där med utseende är en känslig grej. Och den som dömmer än hårdast är ju än själv.

Detta kommer låta så fel och dumt på många vis men ibland kan jag känna att det enda jag får beröm för är något om mitt utseende. Och visst, det blir jag ju väldigt glad för. Men jag undrar om det påverkar mitt psyke så bra. Det kanske ställer krav på än på något vis i mitt undermedvetna. Jag känner många gånger att jag inte duger till så mycket och måste ta vara på det lilla jag är bra på.
(Det jag menade som kunde låta fel med detta är att det låter som om jag är något onormalt snygg, vilket jag vet att jag inte är).

...Nåja...Å andra sidan så är vi väll alla lite galna på något vis. Helt psyko-fri blir man väll aldrig.

Kommentarer
Postat av: Sonja

Känner verkligen igen mig. Är specillt så om man går hemma för länge utan smink, i fula hemmakläder och med oduschat hår. Då känner man sig hemsk, fast det inte är så hemskt egentligen.



Kanske är du rädd att andra har höga förväntningar på dig? Och att du måste leva upp till dessa? Jag kan tänka mig att sådant släpper mer och mer med åldern. Inte att man blir ful, haha, men att man har lättare att trivas med så som man ser ut för tillfället.



Men, hm. Kanske finns det något annat du kan tänka på när du känner att du blir alleles för fixerad vid ditt yttre? Något annat som du känner är viktigt för dig. Typ?

2012-03-04 @ 20:52:25
URL: http://funderarfabriken.blogg.se/
Postat av: Camz0r

Jag brukar med ta på mig läppstift eller någon ny ögonskugga och så tycker jag att jag ser awesome ut hemma och så går jag ut, sen så råkar jag se mig i spegel och ba HERREGUD jag ser hemsk ut i denhär ögonskuggan/läppstiftet! Och så försöker jag torka bort läppstiftet eller tar på mig solglasögon.

2012-04-05 @ 01:18:25
URL: http://vemtogmincykelpump.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0